CHP İBB ve Beykoz Belediye Meclis Üyesi Cemal Sataloğlu kamuoyuna duyurmak üzere gazetemize yollamış olduğu, Beykoz Belediyesi Kasım ayı meclisinde sunduğu önergeyi aynen yayınlıyoruz.
“2022 yılında ihalesi yapılıp 2023 yılına sarkan Atık yönetimi ve kent içi temizlik hizmetleri kapsamında kullanılmak üzere yapılan araç kiralama işine ait yapılan sözleşme 28 Şubat 2023 yılında biliyorsunuz sona erdi.
Doğal olarak idarenin bu iş süresi bitmeden ihaleye çıkması gerekiyordu elbette. Ama bu iş garip bir biçimde yapıldı. Önce yapılan işin akışını kısaca anlatım sonra sorularımı sorayım.
İdare 16 Şubat 2023 de ihaleye çıkıyor. İşin başlama tarihini de ihale ilanından 12 gün sonra yani 1 Martta başlayacağız deniliyor. BU İHALENİN YÖNTEMİ, YANİ ADI SADECE AÇIK İHALE, SÖZDE AÇIK İHALE BU. ASIL ADI ADRESE TESLİM İHALE ASLINDA. İHALE KANUNUNDA OLMAYAN BİR YÖNTEM BU. ADRESE TESLİM İHALE YÖNTEMİNİ BULUP UYGULAYANDA SADECE AK PARTİ BU ARADA. Bu kadar büyük bir bütçeli ihalede işbaşı tarihi ihale ilanından 12 gün sonra olarak planlanması adrese teslim ihale olduğunu gösteriyor zaten. Rekabet ortamı yaratmamak için çaba sarf edilmiş. İhalenin işe başlama tarihi 1 Mart 2023 bitiş tarihi ise 31 Mayıs 2024’dür.Sözleşme tutarı ise 254 milyon 207 bin lira artı KDV’dir. İş sadece bakın araç kiralama işi. Atık toplama işi içine binek araç kiralama işi de araya sıkıştırılmış. Bunları bir kenarda tutalım.
Aynı idare bu ihale ilan tarihinden sadece 6 gün sonra 22 Şubat 2023 tarihinde aynı iş için tekrar ihaleye çıkıyor. Burada da iş süresi 3 aydır. 50 milyon 810 bin lira artı KDV’dir. Aynı araç kiralama işi.
Yani;
Özetle aynı iş için aynı dönemleri de içine alan 2 farklı ihale ilanına çıkılıyor.
Büyük bütçelerin ödendiği her iki ihalede büyük bir tesadüf olsa gerek artık ne hikmetse geçerli teklif sayısının sadece 1 olması da ve üstelik hep aynı yüklenici lehine ihalenin sonuçlanması zaten sonucun baştan belli olduğunu göstermektedir. Görünen köy kılavuz istemez misali yani. Toplamda 305 milyon lira artı KDV’li bir alım süreci yani var burada.
5393 sayılı belediye kanununun 26.maddesininde izah edildiği üzere aşağıda belirttiğim sorularımın belediye başkanlığı makamınca yazılı olarak cevaplandırılması için gereğini arz ederim.
- İdare söz konusu alım ihalesini daha öncesinde bir tarihe almayarak 16 Şubat 2023 tarihinde yaptığı bu kadar büyük bütçeli bir ihaleyi ilanından sadece 12 gün sonraya iş başlama tarihi belirleyip rekabet koşullarının sağlanmasını neden engellemiştir. İlgili yüklenici firma ısrarla neden kollanmaktadır.
- İdare ilk ihale ilanından sadece 6 gün sonra üstelik aynı dönemleri de içeren aynı alım için 3 aylık ikinci bir ihaleye neden çıkmıştır? İdare ilk çıkılan ihalenin ihale kanununa aykırı olduğunu ve iptal edilebileceği ihtimali üzerinden mi bu yöntemi seçmiştir. İdare neden inatla 4734 sayılı ihale kanununa muhalefet etmeyi sürdürüp adrese teslim ihale yapmaya devam etmektedir.
- İdare, 16 Şubat ‘da 2023/54896 ihale kayıt numaralı ihalede yer alan MART-NİSAN-MAYIS aylarında da aynı kiralama işi için ödediği hak ediş tutarı nedir? 22 Şubat’ta yapmış olduğu 2023/174444 ihale kayıt numaralı ikinci ihalede araç kiralama süreleri MART-NİSAN-MAYIS AYI için ödediği hak ediş tutarı nedir? Bu söz konusu 3 ayda aynı araçlar için mükerrer ödeme yapılmış mıdır? Bu aylarda aynı iş için yapılan ödemelerde kamu kaynakları nasıl korunmuştur?
- Söz konusu ihalelerde toplamda kaç adet binek aracı kiralanmıştır ve kiralanan binek araçları kimlere tahsis edilmiştir? Bu araçlar nerededir? Bunların aylık kiraları nedir?
- Araçların farklı finansal kiralama yöntemleri kullanılarak idarenin mülkiyetine ait taşınırlar olması yerine araç kiralama yöntemini seçerek bu şekilde kiralamanın, araçların alımından daha hesaplı olduğu kanaatine hangi bilimsel hesaplama yöntemi yapılarak tespit edilmiştir? Bu hesaplamada sonuç nedir?